SELAMAT DATANG

Ke Blog acumanipoh 2012

Rabu, 26 September 2012

RAHSIA TATABAHASA - Ayat Pasif

1.1 kata ganti nama 1 , 2 tiada oleh ,
      di KGN 3 ada di.......oleh atau tiada oleh

      i - Roti itu dimakan oleh saya ( X )
      ii- Roti itu saya makan ( / )
      iii-Roti itu kamu makan ( / )
      iv-Roti itu mereka makan ( X )

1.2 kena......oleh , ter........oleh , ke........an , ber

      i- Pencuri itu tertangkap polis ( X )
      ii-Pencuri itu kena tangkap polis ( X )
      iii-Dia basah kuyup kerana kehujanan ( / )
      iv-Surat anaknya belum berjawab ( / )
      v- Saya tertarik dengan keindahan tasik itu ( X )

1.3 Rahsia Ayat Pasif

      KGN 1  - saya,aku,hamba,kami,kita,beta - tidak boleh 'di..........oleh'

      KGN 2  - awak,kamu,anda,engkau,
                      kalian,tuanku,tuan hamba          - tidak boleh 'di..........oleh'

      KGN 3 / pelaku - dia,mereka,beliau,baginda
                                   nya                               - mesti ada 'di............oleh'
                                                                                         'di..................'

1.4 kata bantu dalam ayat pasif = sebelum orang

      i - Wau itu akan saya buat ( / )
      ii- Wau itu saya akan buat ( X )

      kata bantu - akan,telah,belum,pernah,sudah,sedang









Tiada ulasan:

Catat Ulasan